سال و دوره مالی
در این بخش کاربر میتواند سال های مالی خود را تعریف نموده و به ازای هر سال مالی، دوره های یک ماهه و یا سه ماهه تعریف نماید . در زمان ذخیره اسناد، سال و دوره مالی بر اساس تاریخ انتخاب شده رویداد مالی بصورت اتوماتیک انتخاب میگردد.
در تهیه گزارشات مورد نظر میتوان بر اساس سال و دوره مالی گزارشات را فیلتر نمود .
در پایان هر دوره و سال مالی نیز میتوان آن سال یا دوره مالی را ببندید تا دیگر اسناد در آن بازه ذخیره نشوند .
همچنین اسناد افتتاحیه و اختتامیه نیز بر همین منوال بصورت اتوماتیک در ابتدا و انتهای سال مالی صادر می گردند .
حسابهای تحلیلی/تفصیلی
در بخش حسابهای تحلیلی کاربر میتواند حسابهای تفصیلی (تحلیلی) را جهت استفاده در اسناد مالی خود را تعریف نماید.
برای تعریف هر حساب تحلیل ابتدا باید گروه حسابهای تحلیلی را تعریف و مشخص نمود که آن گروه تحلیلی در کدام سطح از حسابها مورد استفاده قرار میگیرد . بعد از تنظیم گروه حسابهای تحلیلی میتوان حسابهای هر گروه را تعریف نمود و سایر مشخصات لازم برای آن حساب را نیز معین نمود .
گروه حسابهای تحلیلی شامل انواع زیر میباشد:
حسابهای بانکی ، صندوق ، مراکز هزینه ، پروژه ، تسهیلات ، گروه بندی کالای انبار ، گروه بندی کالای فروش ، سایر
شایان ذکر است که حسابهای طرف حساب (مخاطبان) بصورت مجزا در سیستم تعریف و دسته بندی میشوند . با این حساب عملا تعداد سطوح حسابهای تحلیلی به ازای هر حساب معین حداکثر 4 سطح میتواند تنظیم گردد که البته در شرایط خاص امکان افزایش تعداد سطوح تحلیلی بر اساس نیاز مشتری نیز مهیا میباشد.
چارت حسابها/کدینگ
بصورت پیش فرض ساختار کدینگ حسابهای توصیه شده سازمان حسابرسی ایران در سیستم برای شرکتهای ایران قرار داده شده است . با این حال کاربر امکان اعمال تغییرات مورد نظر را نیز دارد .
در صورت استفده از امکان چند شرکتی ، میتوان تنظیم نمود که حسابهای معین به ازای هر شرکت مورد استفاده گیرند . همچنین امکان تنظیم سایر مشخصات هر حساب از جمله موارد زیر نیز وجود دارد :
ارتباط با گروه حسابهای تحلیلی ، گروه حسابهای مخاطبان ، تنظیم مالیات های پیش فرض هر حساب ، ارتباط با شرکتهای مورد نظر ، تنظیم تهاتر پذیر بودن حساب ، ارتباط با انواع حسابهای گروه و کل ، تنظیم دسترسی اعمال محدودیت بر روی انواع سند ، تعریف تگ (برچسب) جهت سهولت گزارشگیری های
مالیات ها
شما میتوانید در بخش تعریف مالیات ها ، انواع مختلف مالیات (خرید ، فروش ، سایر ) را بصورت مبلغی ، درصدی ، بر مبنای مبلغ خالص و یا گروهی از مالیات ها تعریف نمایید .
امکان ارتباط هر مالیات به حساب های معین مربوط به ازای فاکتورها و اسناد بستانکاری نیز فراهم میباشد . امکان ارتباط هر مالیات با شرکت ها و کشورهای مورد نظر و گروه مالیات نیز باعث فیلتر شدن موقع استفاده نیز میگردد .
همچنین امکان استفاده از عنوان مورد نظر در فاکتور و اسناد نیز بصورت مجزا موجود میباشد.
انواع سند
در بخش انواع سند کاربر میتواند به ازای مدل های کسب و کار خود از جمله خرید ، فروش ، نقدینگی ، اسناد پایان سال و سایر اسناد ، نوع سند مورد نظر را به تعداد دلخواه و مورد نیاز تعریف نموده و به ازای هر کدام دسترسی های مورد نظر را نیز تنظیم نماید.
همچنین امکان ارتباط هر نوع حساب با انواع حسابها و حسابهای معین خاص نیز مهیا میباشد.
طرف حساب ها
برای تعریف مخاطبین چندین مسیر وجود دارد . میتوان مستقیما از طریق ماژول مخاطبان به لیست تعریف شده های قبلی دسترسی داشته و در صورت نیاز لیست مورد نظر را اصلاح یا اضافه نمود .
تمامی مشخصات مورد نیاز هر مخاطب در این بخش معین میگردد مواردی مانند : انواع آدرس و تلفن ، زبان ، حسابهای بانکی ، شرکت مورد استفاده ، کارمندان هر شخص حقوقی طرف حساب
همچنین در این بخش میتوان حسابهای پیش فرض مورد استفاده در سایر بخش ها مانند فاکتور خرید و فروش و اسناد مالی را تعریف و تنظیم نمود .
در منوی اصلی تعریف مخاطبان امکان تعیین چندین نوع به ازای هر مخاطب مانند مشتری ، تامین کننده و پرسنل نیز وجود دارد . علاوه بر این امکان تعریف به تعداد دلخواه برچسب/تگ نیز به ازای هر مخاطب وجود دارد که در زمان گزارشگیری ها به سرعت و سهولت بتوان مخاطبان را فیلتر نمود .
به ازای هر مخاطب امکان تعریف یک عکس نیز وجود دارد که در فرمهای مورد نیاز مانند فاکتور فروش به کاربر در جهت تشخیص بهتر کمک می نماید .
در فرم تعریف یا لیست مخاطبان امکان مشاهده کلیه مراودات و اسناد هر مخاطب نیز مهیا میباشد مواردی مانند : جلسات تنظیم شده ، فرصت ها و سرنخ های مخاطب ، مبالغ خرید و فروش هر مخاطب ، لیست فاکتورها و صورتحساب های فروش و خرید هر مخاطب و در نهایت گزارش گردش حسابهای مخاطب
فاکتور فروش
در سیستم حسابداری سرمد بر خلاف سایر سیستمهای موجود در بازار میتوانید بدون داشتن ماژول فروش ، فاکتورهای مشتری را با مشخصات کامل ثبت نموده و سند حسابداری آن نیز بصورت اتوماتیک در اسناد مالی قرار میگیرد .
در فرم فاکتور فروش کاربر می تواند مشخصات کامل یک فاکتور فروش همچون تاریخ فاکتور ، شرایط پرداخت ، نحوه تسویه ، لیست کالاها و خدمات فاکتور با مقادیر و مبالغ هر کدام و همچنین محاسبه مالیات های مورد نظر بصورت اتوماتیک را وارد نماید.
در تب سایر اطلاعات این فرم امکان تعریف سایر مشخصه ها همچون شماره ارجاع مشتری ، فروشنده و تیم فروش نیز مهیا میباشد.
به محض ذخیره یک فاکتور فروش در سیستم ، سند حسابداری آن به همراه مالیات های مورد نظر در اسناد مالی نیز ذخیره میگردند . با تایید فرم فاکتور فروش سند مالی مربوطه نیز در اسناد مالی تایید میگردد .
یکی دیگر از امکانات ویژه سیستمهای سرمد در این بخش ، امکان ارسال فاکتور ثبت شده برای مخاطب از طریق پیام رسان واتس آپ میباشد .
صورتحساب خرید
در سیستم حسابداری سرمد بر خلاف سایر سیستمهای موجود در بازار میتوانید بدون داشتن ماژول خرید و انبار ، صورتحسابهای مشتری را با مشخصات کامل ثبت نموده و سند حسابداری آن نیز بصورت اتوماتیک در اسناد مالی قرار میگیرد .
در فرم صورتحساب کاربر می تواند مشخصات کامل یک صورتحساب خرید همچون تاریخ صروتحساب، شرایط پرداخت ، نحوه تسویه ، لیست کالاها و خدمات صورتحساب با مقادیر و مبالغ هر کدام و همچنین محاسبه مالیات های مورد نظر بصورت اتوماتیک را وارد نماید.
در تب سایر اطلاعات این فرم امکان تعریف سایر مشخصه ها همچون شماره ارجاع تامین کننده، مدل تحویل و نحوه پرداخت نیز مهیا میباشد.
به محض ذخیره یک صورتحساب خرید در سیستم ، سند حسابداری آن به همراه مالیات های انتخابی ، در اسناد مالی نیز ذخیره میگردند . با تایید فرم سند مالی مربوطه نیز در اسناد مالی تایید میگردد .
یکی دیگر از امکانات ویژه سیستمهای سرمد در این بخش ، امکان ارسال صورتحساب ثبت شده برای مخاطب از طریق پیام رسان واتس آپ میباشد .
اسناد مالی
در بخش اسناد مالی، کاربر میتواند اسناد حسابداری غیر اتوماتیک خود مانند اسناد استهلاک و حقوق و تسعیر ارز را ثبت و ذخیره نماید .
در این فرم نیز مانند فرم های فاکتور و صورتحساب امکان محاسبه اتوماتیک مالیات ها نیز وجود دارد .
همچنین در تمامی فرم های عملیاتی سیستم امکان نگهداری اسناد و مدارک بعنوان پیوست آرشیو مدارک وجود دارد . این مستندات در هر زمانی بر اساس دسترسی مورد نظر برای کاربر قابل مشاهد و دانلود مجدد میباشد.
قابل ذکر است که تنها برای دوره های مالی که بسته نشده باشند امکان صدور اسناد مالی و کلا هر رویداد مالی وجود دارد .
صورت های مالی
بخش صورتهای مالی اساسی حسابداری ، یکی از بخشهای جذاب و مورد توجه کاربران در نرم افزارهای سرمد میباشد .
در این بخش ما سه صورت مالی اصلی یعنی تراز نامه ، صورت سود و زیان و گردش وجود نقد را بصورت کاملا داینامیک و فرموله را آماده نموده ایم تا کاربران بدون هیچ دغدغه ای براحتی و کمترین فعالیتی نتیجه تمامی تراکنش های خود را در هر لحظه در آنها مشاهده نمایند .
امکان تعریف فرمول های خاص به ازای هر مشتری برای هر بخش صورت های مالی وجود دارد .
شما گزارشات صورتهای مالی را میتوانید برای یک سال مالی و یا فصل و ماه و یا حتی در بازه مورد نظر خود تهیه کنید و همچنین میتوانید اطلاعات سالهای گذشته را نیز بصورت مقایسه ای در کنار اطلاعات نمایش دهید . و همچنین میتوانید انتخاب کنید که تنها اسناد تایید شده در گزارشات لحاظ شوند و یا تمامی اسناد ثبت شده
شما این امکان را دارید که از روی هر حساب نمایش داده شده در صورتهای مالی به گزارش دفتر کل و یا ریز اسناد آن حساب بروید و همچنین میتوانید برای آن رکورد یادداشت مورد نظر را وارد نموده تا در بخش یادداشت های پیوست مورد استفاده قرار گیرد.
شما میتوانید این صورت های مالی را هم ذخیره نمایید و هم به سایر محیط ها مانند اکسل و پی دی اف ارسال نمایید .
دفتر مخاطب
در بخش گزارش دفتر مخاطب نیز کاربر میتواند تراز چهار ستونی هر مخاطب را مشاهده نماید . در این گزارش ستون تراز افتتاحیه و مانده دفتر بصورت مجزا نمایش داده میشود . در ستون های گردش بدهکار و بستانکار نیز میتوان تراز مانده مخاطب رو مشاهده نمود .
این گزارش بر مبنای حسابهای کل استاندارد شامل حسابهای دریافتنی و پرداختنی تهیه میشود که در صورت نیاز کاربر میتواند بر روی آنها نیز فیلتر مورد نظر را اعمال نماید.
شما گزارش دفتر مخاطب را میتوانید برای یک سال مالی و یا فصل و ماه و یا حتی در بازه مورد نظر خود تهیه کنید. و همچنین میتوانید انتخاب کنید که تنها اسناد تایید شده در گزارشات لحاظ شوند و یا تمامی اسناد ثبت شده
شما این امکان را دارید که از روی هر حساب نمایش داده شده در گزارش دفتر مخاطب به ریز اسناد آن مخاطب بروید و همچنین میتوانید برای آن رکورد یادداشت مورد نظر را وارد نموده تا در بخش یادداشت های پیوست مورد استفاده قرار گیرد.
شما میتوانید این گزارش دفتر مخاطب را هم ذخیره نمایید و هم به سایر محیط ها مانند اکسل و پی دی اف ارسال نمایید .
گزارش تجزیه سنی
دو نوع گزارش سنی در سیستم حسابداری سرمد تعبیه شده است . یکی گزارش تجزیه سنی بدهکاران و دیگری گزارش تجزیه سنی بستانکاران .
هر دوی این گزارشات بر مبنای فاکتورهای فروش و صورتحسابهای صادره در سیستم حسابداری و تاریخ پرداخت/دریافت آنها تهیه میگردند.
این گزارش به تفکیک هر مخاطب تهیه میگردد و بصورت سرجمع و ریز طلب و بدهی شرکت را در بازه های زمانی مورد نظر نمایش میدهد .
بازه های قابل نمایش برای این گزارشات شامل ستون های زیر میباشد: (( تا به امروز ، 1 الی 30 روز ، 31 الی 60 روز ، 61 الی 90 روز ، 91 الی 120 روز و بیشتر )) و همچنین ستون سرجمع طلب/بدهی هر مخاطب
شما میتوانید ریز این بدهی /طلب را مشاهده نموده و به اصل سند مورد نظر نیز رجوع نمود .به ازای هر ردیف امکان ثبت یادداشت نیز وجود دارد .
یکی دیگر از ویژگیهای بسیار کاربردی این گزارش امکان ثبت تاریخ موعود(مورد توافق) جدید با مخاطب میباشد که در ستون مورد نظر تاریخ را ثبت میکنید و میتوانید بر اساس آن گزارشگیری نمایید.
همچنین سر جمع ستون های مبالغ نیز قابل مشاهده میباشند . شما میتوانید این گزارشات را هم ذخیره نمایید و هم به سایر محیط ها مانند اکسل و پی دی اف ارسال نمایید.
گزارش دفتر کل
گزارش دفتر معین یکی دیگر از پرکاربردترین گزارشات مالی در سیستم حسابداری سرمد میباشد.
این گزارش در وهله اول یک تراز از تمام حسابهای معین دارای گردش به شما میدهد که دارای ستون مانده نیز میباشد.
با انتخاب هر حساب میتوان ریز گردش آن حساب را نیز مشاهده نمود که شامل یک ردیف موجودی اولیه و سایر اسناد مالی آن حساب میباشد و با انتخاب هر ردیف گردش به اصل سند مورد نظر نیز رسید.
شما میتوانید با استفاده از گزینه ریز اسناد در مقابل عنوان هر حساب معین ، ریز کلیه اسناد آن را نیز مشاهده نمایید.
همچنین امکان کامنت گذاری به ازای هر ردیف گردش نیز وجود دارد.
شما میتوانید این گزارش را بصورت ماهانه ، فصلی و یا سالانه تهیه نموده و حتی دوره های گذشته را نیز براحتی مشاهده نمایید و یا اینکه بازه مورد نظر خود را تنظیم نمایید .
همچنین امکان فیلتر نمودن گزارش بر مبنای انواع سند حسابداری، حسابهای تحلیلی، و برچسب های حساب نیز وجود دارد.
شما میتوانید این گزارشات را هم ذخیره نمایید و هم به سایر محیط ها مانند اکسل و پی دی اف ارسال نمایید.
گزارش تراز آزمایشی
در گزارش تراز آزمایشی کاربر میتواند لیست تمام حسابهای معین دارای گردش خود را در بازه مورد گزارش مشاهده نماید.
این گزارش بصورت شش ستونی بوده که 2 ستون ابتدایی آن تراز اول دوره و 2 ستون بعدی مانده حسابها در طی دوره گزارش و 2 ستون آخر نیز مانده نهایی حسابها در بازه مورد نظر میباشد.
در این گزارش شما این امکان را دارید که با انتخاب هر حساب معین به گزارش دفتر معین مربوطه بروید و اطلاعات ریز آن را مشاهده نمایید . همچنین از روی هر حساب معین امکان مشاهده ریز اسناد آن حساب نیز وجود دارد.
مانند گزارشات قبلی امکان یادداشت گذاری به ازای هر حساب معین در گزارش نیز وجود دارد.
این گزارش را براحتی میتوانید به ازای هر سال ، فصل ، ماه و یا بازه تاریخی مورد نظر خود تهیه نمایید. یکی از ویژگیهای بارز این گزارش امکان تبدیل آن به گزارش مقایسه ای میباشد بدین صورت که با انتخاب گزینه مقایسه ای (بسته به نوع گزارش مثلا سالانه یا فصلی) میتوانید هر چند سال یا فصل قبلی را که میخواهید بعنوان مقایسه به ستونهای گزارش اضافه نمایید .
در زمان تهیه این گزارش امکان فیلتر نمودن گزارش بر مبنای انواع سند حسابداری، حسابهای تحلیلی، برچسب های حساب و وضعیت اسناد مالی وجود دارد.
شما میتوانید این گزارشات را هم ذخیره نمایید و هم به سایر محیط ها مانند اکسل و پی دی اف ارسال نمایید.
گزارش اظهارنامه ارزش افزوده
شما در سیستم حسابداری سرمد امکان این را دارید که انواع گزارشات اظهارنامه مانند اظهارنامه عمومی یا دخانیات را تعریف و تنظیم نمایید . بخش های تعریف شده در هر اظهارنامه میتوانند به مالیات های تعریف شده در سیستم متصل شده تا بعد از ثبت اطلاعات خرید و فروش ها و اعمال مالیاتهای لازم ، اطلاعات آنها در گزارش اظهارنامه مالیاتی قابل استخراج باشد .
در فرم گزارش اظهارنامه ارزش افزوده ، شما میتوانید گزارش کنترلی هر بخش را نیز مشاهده و به گزارش خود ضمیمه نمایید تا مشخص گردد که اعداد محاسبه شده در گزارش اظهارنامه از چه منابعی سرچشمه گرفته اند .
مانند سایر گزارشات پرکاربرد سرمد ، شما امکان یادداشت نگاری به ازای هر بخش در فرم گزارش را نیز دارید .
این گزارش را براحتی میتوانید به ازای هر سال ، فصل ، ماه و یا بازه تاریخی مورد نظر خود تهیه نمایید. یکی از ویژگیهای بارز این گزارش امکان تبدیل آن به گزارش مقایسه ای میباشد بدین صورت که با انتخاب گزینه مقایسه ای (بسته به نوع گزارش مثلا سالانه یا فصلی) میتوانید هر چند سال یا فصل قبلی را که میخواهید بعنوان مقایسه به ستونهای گزارش اضافه نمایید .
در زمان تهیه این گزارش امکان فیلتر نمودن گزارش بر مبنای وضعیت اسناد مالی وجود دارد.
شما میتوانید این گزارشات را هم ذخیره نمایید و هم به سایر محیط ها مانند اکسل و پی دی اف ارسال نمایید.
یکی از خصوصیات بارز این گزارش این میباشد که کاربر بعد از بررسی مبالغ و تایید صحت اطلاعات خود ، با زدن گزینه سند تهاتر ، مانده حسابهای ارزش افزوده به حساب ارزش افزوده پرداختنی بسته میشوند .
گزارش تحلیل فاکتورها
یکی از گزارشات مدیریتی بسیار قوی و پرکاربرد در سیستم حسابداری سرمد گزارش تحلیل فاکتورها میباشد.
این گزارش اطلاعات فاکتورهای فروش که نبض هر کسب و کاری میباشد را تجزیه و تحلیل مینماید و به شما کمک میکند که دید بهتری نسبت به کل مسیر فروش داشته باشید .
این گزارش بصورت کلی شامل دو نحوه نمایش میباشد ، مدل گراف (نموداری) و مدل پایووت (ماتریسی)
در مدل ماتریسی شما میتوانید بر مبنای اجزای مختلف اسناد فروش خود، گزارش مدنظر را ایجاد و مشاهده نمایید.در این مدل شما میتوانید گزارش را بر مبنای تعداد فروش ، مبلغ فروش و میانگین فروش و یا ترکیبی از آنها ایجاد نمایید . همچنین امکان گروه بندی بر مبنای فیلدهای متعدد مانند مشتری، تیم فروش یا دسته بندی محصولات نیز وجود دارد.
در مدل نموداری شما میتوانید گزارش را در سه مدل نمودار دایره ای، نمودار میله ای و نمودار خطی مشاهده کنید .
امکان مرتب سازی گزارش ، گروه بندی و فیلتر های بیشتر نیز از دیگر امکانات این گزارش میباشد. امکان استخراج و دانلود این گزارش نیز برای کاربر مهیا میباشد.